Khamis, 26 Disember 2013

Manisnya Dugaan

Assalamualaikum.

Hati rasa rindu untuk berkayuh.  Berkayuh bersama sahabat yang lain pergi tuisyen.  Hati farah rindu nak makan keropok lekor dengan aiskrim masa darjah 6 dulu.  Ya Allah, rindunya kenangan sewaktu kanak-kanak.  Rindunya hati ini nak main bola baling/ bola jaring dengan sahabat sekolah rendah.  Lepas habis UPSR, farah masuk Sek.Men.Keb. Kulim dua minggu saja.  Kemudian, farah masuk Sek.Men.Keb. Sultan Badlishah.  Farah dok hostel masa farah berusia 13 tahun lagi.  Di asrama itulah terlalu banyak kenangan manis.  Di situlah farah banyak belajar banyak perkara.  Bagaimana nak berdikari.  Bagaimana untuk latihkan diri untuk disiplin dan banyak lagi.  Dan paling terindah bagaimana farah belajar erti persahabatan.  Rindunya nak sembang dengan adik-adik dorm.  Rindunya nak study, nak makan, nak mandi dan semuanya bersama sahabat-sahabat dulu. Rindu.  Masa itu rasa seronok saja.  Tapi kehidupan akan terus kehadapan. Yang berlalu, tetap berlalu.  Simpan dalam hati kemas-kemas sebagai kenangan terindah.


Dugaan.  Bila kita lalui sesuatu dugaan barulah dinamakan erti sebuah kehidupan.  Bila usia kita semakin meningkat, masa itulah kita akan melalui pelbagai dugaan.  Kadang kala dugaan itu membuatkan kita jatuh. Dugaan jugalah membuatkan kita terus bangun.  Dugaan itu juga mengajar kita erti kematangan diri sendiri. Namun, dugaan itu jugalah mengajar kita erti satu perubahan.  Ya.  Satu perubahan.  Didiklah hati kita untuk kuat melalui sesuatu dugaan yang Allah S.W.T berikan kepada kita.


Setiap orang dugaannya tak sama.  Tak akan pernah sama.  Apa yang farah lalui.  Apa yang farah tempuhi.  Apa yang farah rasa tak ada siapa yang tahu bagaimana rasanya.  Walaupun, kadang-kadang kita sering kali meluahkan sesuatu perkara apabila sukar dipendamkan.  Tapi pendengar yang mendengar setiap luahan hati kita tak akan rasa apa yang kita rasa.  Mungkin mereka akan rasa sedikit daripada apa yang mereka lihat dan apa yang mereka dengar.  Namun, setiap kata-kata nasihat dan semangat orang yang selalu ada untuk kita, perlulah kita ambil dan terima sebagai semangat untuk kita.  Ya Allah, manis sungguh dugaan/ ujian yang Allah aturkan untuk kita tak pernah sama dengan siapa pun.


Setiap kali diri kita dihimpit dengan pelbagai dugaan, ada masanya kita akan jatuh.  Ya, farah akui, sampai tahap farah dah tak kuat untuk lalui farah akan menangis.  Hihihi.  Tapi bila farah dah rasa penat nak menangis terfikir pula, " eh farah, dugaan hang baru macam ni.  orang lain Allah bagi dugaan/ ujian lagi berat dari hang.  depa kuat ja nak lalui".  Itulah ayat yang farah sering kali pesan pada diri farah untuk terus kuat.  Macam lawak ja tapi itulah hakikatnya.  Alhamdulillah, farah dah tak menangis sangat untuk tahun nie.  Mungkin ada yang selalu memberi kata-kata semangat untuk farah. Terima kasih.

Wahai sekeping hati, tabahlah untuk menerima segala dugaan/ ujian yang Allah S.W.T berikan.  Percayalah, setiap dugaan/ ujian yang Allah berikan mengikut kemampuan kita untuk lalui.  Mungkin masa yang tepat belum tiba.  Tapi bersabarlah.  Tersenyumlah meskipun pelbagai dugaan/ ujian yang mendatang.  Berdoalah pada Allah.  Jangan mintak dugaan kita berakhir dengan cepat tapi mintaklah sekeping hati yang kuat untuk kita melalui dugaan tersebut.


p/s : Alhamdulillah. Ya Allah, terima kasih kirimkan aku rasa bahagia.  :)

2 ulasan:

Wan Nabihah berkata...

suka title tajuk ni... betol sbnarnya tu.. mungkin kita sedih tp sebnarnya ada hikmah yg lebih baik di sebalik semua tu.. ;)

yaya cendana berkata...

wahhhhhh